Сучасна епоха – це певний код і емблемою його слугує мода.

Жан Бодрійяр

Дійсно задумалась про зміни у цій, одній з найбільш впливових індустрій я тоді, коли на тижні моди в Парижі поруч з редакторами корейського ELLE і тайванського VOGUE сіли четверо айтішників-фрілансерів. Таких собі нормкорівських хлопців, прийшовших сюди вперше. Пояснювали свій інтерес вони тим, що приїхали за натхненням і бачать перспективне майбутнє своєї сфери лише як поєднання галузей і методів впиву.

Гаразд, з цим складно не погодитись. Поки ми ще досі міряємо сукні в улюблених шоурумах, ціла маса опцій з’являється онлайн. Магазини, примірочні, вінаж з будь-якої частини світу, екскурсії виробництвом, інcтаграми дизайнерів. Купити, продати, приміряти, дізнатись. Трендсеттери живуть онлайн, та і сам “онлайн” уже давно народжує і диктує тренди.

В той час як Vetements стали першими, хто відмовились від модних показів, сміливо заявивши про бажання інноваційності у підході до моди і співпраці з Силіконовою долиною, H&M запустили ARKET-перший мас-маркет свідомого одягу, а на просторах інтернету все більше і більше звучить слово органічний і свідомий, можна сміливо говорити про те, що років так за 50 звичну для нас індустрію, якій ми поклонялися не одне століттячи, буде більше не впізнати.

Нову епоху, яку з впевненістю можна буде назвати епохою етичного smart споживача, визначатимуть такі 4 ознаки:

1. Думати про те, що і як обирати

 

Модний дім Jacquemus, який доволі швидко став знаковим, із випуском кожної колекції розповідає історію. Наприклад, остання з них-історія про життя дівчини на півдні Франції, легкої, втомленої сонцем і розслабленої місцевим ритмом. Така історія змушує сумувати за Провансом навіть тих, хто там ніколи не був. Таким чином, широкі плечі та солом’яні капелюхи більше не говорять про тренди. Одяг розповідає про стиль життя. Він виникає як нова модель світогляду, що диктує небажання бути простим споживачем, тобто пасивним, не особливо уважним спостерігачем реальності.

Нова епоха передбачає платити за свій вибір не лише гроші, але віддавати власний час та увагу. Обирати де купити, хотіти оптимального, думати про результат своєї покупки. Враховувати екологію, виробників і натуральність. Не думати, наскільки наш образ вразить, а думати як цей продукт увійде у ваш стиль життя. Натомість, заплативши за свій вибір увагою і часом, Ви автоматично входите у поки ще вузьке коло небайдужих і прогресивних, підсилюючи відчуття власної цінності та значущості.

2. Знати, хто виробляє ваші покупки, де і за яких умов

У другій половині ХХ ст. філософія, говорячи про мову і текст, заявила, що “автор мертвий”. Текст почав жити власним і самодостатнім життям. Сьогодні інформація з неймовірною швидкістю пересувається і розпоширюється, від соцмереж до новин. Ми не встигаємо відслідковувати зв’язок між її автором, носієм, медіатором і випадковістю.

Так омертвіли і речі. Ательє почали занепадати, в haute couture настала криза. Коли усе це багатоманіття вибору почало набридати, ми, нарешті, звернули увагу на тих, хто стоїть за нашими покупками. Нам почали розповідати про цілі історії виробництва-де воно, за яких умов і причин відбувається. Так, про речі можна буде розповідати. Бо така духовність щодо гардеробу-єдина умова воскресіння занепадаючої індустрії, яка тепер починає опиратися на цінності.

 

3. Обирати ефективність і технологічність

Концептуальу моду недарма називають інтелектуальною. У 2000 році журнал «Time» називає дизайнера Хусейна Чалаяна одним «з найбільших новаторів всіх часів» у сфері дизайну. У своїй колекції «Afterword» (осінь-зима 2000), мабуть, найвідомішій, звиклий з дитинства до частих переїздів, викликаних конфліктами турків і кіпріотів, Чалаян хоче винайти будинок, який можна носити з собою, навіть на собі. Чохли з крісел перетворюються в сукні, самі крісла – у валізи, а столик трансформується в кринолін. Перформанс дійсно вражаючий. Усі оці сукні, які трансформуються в меблі.

Тут же варто згадати і вже давно культовий дизайн від Apple-усе це про потенціал майбутнього. Ми рухаємось у бік спрощення та ефективності. У нас на порядку дня оптимізація процесів-часу, роботи, особистого життя. Виграє сьогодні той, хто ефективно розпоряджається власними ресурсами і простором. Тому нова естетика моди саме про це-про виграшні комбінації.

 

4. Любити мінімалізм і чистоту впорядкування

Мінімалізм не тільки і навіть не стільки як ознака самого дизайну об’єкту, як кількісний підхід до речей. Тут можна згадати сукню-трансформер Omnia від української команди з Одеси, яка за 2 години досягла своєї цілі на кікстартері. Сукня, яка трансформується у 100 різних комбінацій.

Все більшої популярності набувають блогери, які культивують простір у вашому гардеробі. Вчать, як споживати менше, отримувати при цьому більше задоволення і в той же час бути відданим моді та дизайну.

Вибірковість-новий антидот від суспільства споживання. Головне-це те, що ви підкреслюєте, а відповідно, атрибути для підкреслення повинні бути непомітними, ненав’язливими, та тим не менш дуже характерними. Тут, знову ж таки, культивування базового гардеробу. Неконтрасних кольорів і стилю життя slow fashion.